Nya tipptrucken har anpassats av Komatsuspecialiserade tekniker

På Blentarp Bergtäkt har Swerock utfört utgrävningar av bland annat granit, skiffer och svart diabas sedan täkten togs i bruk 1937. Härifrån levererades bland annat sten till gjutningen av bottenplattan till Malmös högsta byggnad, Turning Torso.

– Vi har tillstånd att producera 600 000 ton per år, säger Juha Ekholm, platschef på Swerocks anläggning i Blentarp.

Tidigare arbetade täktens personal i tvåskift, men sedan en tid tillbaka utförs arbete endast på dagtid. Trots detta produceras lika mycket som vid skiftarbete, detta tack vare att man ökade effektiviteten på krossarna. Arbetet är tungt men till sin hjälp har man en arbetsflotta bestående av bland annat tipptruckar och grävmaskiner.

Ny modernare maskin

En av de tidigare tipptruckarna var en 14 år gammal Komatsu, som hann arbeta i 30000 timmar innan den ersattes av en ny, modernare maskin.

Det var en bra tipptruck, säger Johan Jönsson, maskinförare av bergstruck sedan 21 år tillbaka. Det enda vi behövde göra på den var att renovera bakaxel och byta olja. Vi har varken rört motor eller växellåda under alla dessa år och den har bara gått och gått, trots arbete i hård miljö. Det var därför ett lätt val när det var dags att ersätta den med en modernare maskin. Jag fick vara med och påverka inköp och naturligtvis valdes en tipptruck från Komatsu. – Allt är väldigt genomtänkt och anpassat, säger en leende Johan Jönsson.

– Johan Jönsson var med och påverkade när ny tipptruck skulle införskaffas.

Med en lastkapacitet på 64 ton körs cirka 50 lass per dag och det behövs en pålitlig och stadig maskin. Via GPS skickas maskininformation till Söderberg & Haak i Staffanstorp, vilket innebär att servicepersonal kontaktar Swerock när det är dags för service.

Service via satellit

Det trådlösa övervakningssystemet Komtrax är det senaste inom trådlös övervakning och en enkel väg till hög produktivitet. Prestandadata vidarebefordras, via satellit, från maskin till dator och till den lokala Komatsu-återförsäljaren – som står redo för expertanalys och feedback. Tack vare ett nära integrerat supportnät effektiviseras verksamheten, eftersom man alltid ligger ett steg före.

D605-8 är ett riktigt kraftpaket med en lastkapacitet på 64 ton.

– Om jag jämför tipptrucken med andra likvärdiga maskiner så ser jag bara fördelar. Den svänger på en tioöring och hytten är fantastisk. Den är driftsäker och otroligt lätt att manövrera.Trots fullt lass så går den stadigt i uppförsbackar och tack vare flakets utformning stannar materialet på plats. Jag trivs jättebra, både med chefer, arbetskollegor och inte minst med min nya Komatsu. Den byter jag aldrig ut, avslutar Johan Jönsson.

 Japansk perfektion i en skånsk verkstad

Under en av de varma sommardagarna 2018 anlände en tipptruck till Göteborg hamn, därifrån åkte den med specialtransport till Söderberg & Haak Maskin i Staffanstorp. Som en av två specialiserade Komatsu påbyggnadsverkstäder standardiserar de alla påbyggnader. Japanska Komatsu håller hög maskinstandard och Söderberg & Haak är lika noga när det kommer till påbyggnationer. Allt ska följa Komatsus anda, krav och perfektion vilket innebär att kunden sparar både tid och pengar vid service.

Verkstaden hos Söderberg & Haak Maskin gör alla typer av ombyggnationer och vid köp av maskin väljer kunderna utrustning. Komatsuspecialiserade tekniker anpassar maskinerna och innan tipptrucken HD605-8 levererades, gjordes brandbesiktning, PDI-kontroll samt att gummiduk monterades i flaket.

Därefter levererades maskinen till Swerock, och personal från Söderberg & Haak monterade bland annat gångramp och räcke på plats. – För största möjliga trygghet, och för kommande service, dokumenteras allt i en utrustningsmanual, säger Jesper Granlund, utrustningsansvarig för Söderberg & Haaks påbyggnadsverkstäder. Kvalité och trygghet ska genomsyra hela arbetsprocessen, varför dokumentation är viktigt.

Jesper Granlund, utrustningsansvarig Söderberg & Haak Maskin AB. I verkstaden arbetar fyra personer med att anpassa Komatsumaskiner som är på ut väg till kund.